ПЛАН ЕКСКУРЗИЈА И НАСТАВЕ У ПРИРОДИ -шк.2023/2024.год.
ПРОГРАМ ЕКСКУРЗИЈЕ I-VIII РАЗРЕДА ШК. 2024/25.ГОДИНА
На основу Правилника о организацији и остваривању наставе у природи и екскурзије у основној школи, објављеног у „Сл. гласнику РС“, бр.30/2019 од 25.априла 2019.године, доноси се програм наставе екскурзије, прописују ближи услови и уређују питања од значаја за организацију и остваривање екскурзије у основној школи.Екскурзија има запажено место у образовно-васпитном раду школе.
Она има не само дидактичко-методички, него и васпитни задатак свих субјеката у друштву: просветних радника, родитеља, ученика, туристичке привреде... Њене васпитно-образовне могућности су велике и драгоцене. Путем екскурзија ученици стичу и проширују знања о људима и крајевима наше земље, научним достигнућима из различитих научних дисциплина, и то све непосредно и доживљајно. На екскурзији се продубљује другарство и узајамно поверење између наставника и ученика.
Екскурзија је облик образовно-васпитног рада, који се остварује ван школе.
Циљ екскурзије је савлађивање и усвајање дела наставног програма непосредним упознавањем појава и односа у природној и друштвеној средини, упознавање културног наслеђа и привредних достигнућа, а у циљу остваривања образовно-васпитне улоге школе.
Задаци који се остварују реализацијом програма екскурзија су:
- проучавање објеката и феномена у природи
- уочавање узрочно-последичних односа у конкретним природним и друштвеним условима
- развијање интересовања за природу
- изграђивање еколошких навика
- упознавање начина живота и рада људи појединих крајева
- развијање позитивног односа према националним, културним и естетским вредностима, спортским потребама, навикама и позитивним социјалним односима
- подстицање испољавања позитивних емоционалних доживљаја.
Садржаји екскурзије остварују се на основу плана и програма наставе и учења, образовно-васпитног рада и саставни су део школског програма и годишњег плана рада школе.
Садржаји екскурзије у првом циклусу основног образовања и васпитања су:
- уочавање облика рељефа и површинских вода у околини и природно-географских одлика Републике Србије;
- разматрање карактеристичних биљака и животиња;
- посете заштићеним природним подручјима;
- упознавање са прошлошћу и културном баштином завичаја и отаџбине;
- развијање способности оријентације у простору и времену;
- обилазак разних типова пољопривредних површина и сточарских фарми;
- обилазак привредних друштава и јавних предузећа.
Садржаји екскурзије у другом циклусу су:
- посете које омогућавају упознавање са природним лепотама, природно-географским и друштвено-географским одликама Републике Србије;
- обилазак праисторијских, античких, средњовековних, нововековних и локалитета савременог доба;
- обилазак Београда;
- обилазак установа културе у Републици Србији;
- обилазак привредних друштава и јавних предузећа.
Одељенска и стручна већа школе предлажу програм екскурзије, који достављају наставничком већу ради разматрања и усвајања. Екскурзија може да се реализује ако је савет родитеља дао сагласност на програм екскурзије.
Носиоци припреме, организације и извођења програма екскурзије су директор школе, стручни вођа путовања, одељенски старешина или други наставник кога одреди директор школе и који је добио сагласност одељенског већа.
Екскурзија се организује и изводи, уз претходну писмену сагласност родитеља, по правилу за најмање 60% ученика истог разреда, уколико су створени услови за остваривање циљева и задатака.
Изузетно, екскурзија може да се организује за ученике одељења у којем је писмену сагласност дало најмање 60% родитеља ученика.
Извођење екскурзије за ученике истог разреда организује се са истим садржајем, по правилу истовремено.
Уколико нису испуњени наведени услови, екскурзија се не организује, о чему одлуку доноси директор.
I разред
Једнодневна екскурзија:
Лозница – Тршић – Троноша - Лозница
Ученици првог разреда ће посетити Тршић и Троношу и упознати знаменитости нашег краја.
Екскурзија ће бити реализована током школске 2023/24. године.
Циљ:
- савлађивање и усвајање дела наставног програма непосредним упознавањем појава и односа у природној и друштвеној средини
- упознавање културног наслеђа града и околине
- упознавање живота и дела важних историјских личности
- шире педагошко деловање и утицај на побољшање психо- социјалног и физичког развоја ученика и успешније остваривање образовно-васпитних задатака у целини
Задаци:
- проучавање објеката и феномена у природи и уочавање узрочно-последичних односа у конкретним природним и друштвеним условима
- проширивање стечених знања из области народне традиције о споменицима културе
- упознавање начина живота и рада људи у околини;
- богаћење искуственог доживљаја;
- пажња се поклања спонтаним интересовања деце - полази се од конкретних ситуација
- развијање позитивног односа према националним, културним и естетским вредностима, потребама и навикама, позитивним социјалним односима
- подстицање испољавања позитивних емоционалних доживљаја
- развој потреба и навика за сврсисходно и осмишљено коришћење слободног времена
- непосредна спознаја властитих емоција и емоција других
- неопходност поштовања потреба и права других као и међусобног поштовања и толеранције
- богаћење социјалних искустава и знања у условима интензивније интеракције и комуникације између ученика и наставника током заједничког боравка ван школе
II разред
Једнодневна екскурзија:
Лозница – Зворник (језеро) –Гучево – Бања Ковиљача - Лозница
Ученици другог разреда ће ићи на једнодневну екскурзију током које ће посетити околину Лознице.
Екскурзија ће бити реализована током школске 2023/24. године.
Циљ:
- савлађивање и усвајање дела наставног програма непосредним упознавањем појава и односа у природној и друштвеној средини
- упознавање са обичајима и знаменитостима нашег краја непосредним посматрањем и доживљавањем
- шире педагошко деловање и утицај на побољшање психо- социјалног и физичког развоја ученика и успешније остваривање образовно-васпитних задатака у целини
Задаци:
- проучавање објеката и феномена у природи и уочавање узрочно-последичних односа у конкретним природним и друштвеним условима
- проширивање стечених знања из области народне традиције о споменицима културе
- упознавање начина живота и рада људи;
- богаћење искуственог доживљаја;
- пажња се поклања спонтаним интересовања деце - полази се од конкретних ситуација
- развијање позитивног односа према националним, културним и естетским вредностима, спортским и другим потребама и навикама, позитивним социјалним односима
- подстицање испољавања позитивних емоционалних доживљаја
- развој потреба и навика за сврсисходно и осмишљено коришћење слободног времена
- непосредна спознаја властитих емоција и емоција других
- неопходност поштовања потреба и права других као и међусобног поштовања и толеранције
- богаћење социјалних искустава и знања у условима интензивније интеракције и комуникације између ученика и наставника током заједничког боравка ван школ
III разред
Једнодневна екскурзија:
Лозница – Ваљево (Музеј) - Бранковина - Мишар - Текериш - Лозница
Ученици трећег разреда ће ићи на једнодневну екскурзију током које ће посетити знаменитости Колубарског округа.
Екскурзија ће бити реализована током школске 2023/24. године.
Циљ:
- савлађивање и усвајање дела наставног програма непосредним упознавањем појава и односа у природној и друштвеној средини
- упознавање са обичајима и знаменитостима нашег краја непосредним посматрањем и доживљавањем
- шире педагошко деловање и утицај на побољшање психо- социјалног и физичког развоја ученика и успешније остваривање образовно-васпитних задатака у целини
Задаци:
- проучавање објеката и феномена у природи и уочавање узрочно-последичних односа у конкретним природним и друштвеним условима
- проширивање стечених знања из области народне традиције о споменицима културе
- упознавање начина живота и рада људи;
- богаћење искуственог доживљаја;
- пажња се поклања спонтаним интересовања деце - полази се од конкретних ситуација
- развијање позитивног односа према националним, културним и естетским вредностима, спортским и другим потребама и навикама, позитивним социјалним односима
- подстицање испољавања позитивних емоционалних доживљаја
- развој потреба и навика за сврсисходно и осмишљено коришћење слободног времена
- непосредна спознаја властитих емоција и емоција других
- неопходност поштовања потреба и права других као и међусобног поштовања и толеранције
- богаћење социјалних искустава и знања у условима интензивније интеракције и комуникације између ученика и наставника током заједничког боравка ван школе
IV разред
Једнодневна екскурзија:
Лозница – Хопово –Петроварадин (музеј) - Сремски Карловци –- Крушедол - Лозница
Ученици четвртог разреда ће ићи на једнодневну екскурзију током које ће упознати културно-историјске споменике и природне лепоте Срема.
Екскурзија ће бити реализована током школске 2023/24. године.
Циљ:
- савлађивање и усвајање дела наставног програма непосредним упознавањем појава и односа у природној и друштвеној средини
- упознавање са историјским и географским карактеристикама Србије
- упознавање живота и дела важних историјских личности
- шире педагошко деловање и утицај на побољшање психо- социјалног и физичког развоја ученика и успешније остваривање образовно-васпитних задатака у целини
Задаци:
- проучавање објеката и феномена у природи и уочавање узрочно-последичних односа у конкретним природним и друштвеним условима
- проширивање стечених знања из области народне традиције о споменицима културе
- упознавање начина живота и рада људи;
- богаћење искуственог доживљаја;
- пажња се поклања спонтаним интересовања деце - полази се од конкретних ситуација
- развијање позитивног односа према националним, културним и естетским вредностима, спортским и другим потребама и навикама, позитивним социјалним односима
- подстицање испољавања позитивних емоционалних доживљаја
- развој потреба и навика за сврсисходно и осмишљено коришћење слободног времена
- непосредна спознаја властитих емоција и емоција других
- неопходност поштовања потреба и права других као и међусобног поштовања и толеранције
- богаћење социјалних искустава и знања у условима интензивније интеракције и комуникације између ученика и наставника током заједничког боравка ван школе
Ученици са сметњама у развоју
Једнодневна екскурзија:
Лозница – Тршић – Троноша - Лозница
Екскурзија за ученике са сметњама у развоју, који похађају основну школу у одељењима за децу са сметњама у развоју, реализоваће се заједно са ученицима првог разреда.
Екскурзија се изводи у складу са правилима која су прописана и прилагођена овој деци и има велики значај за њихов психо-физички развој.
Екскурзија ће бити реализована током школске 2023/24. године.
Циљ:
- социјализација и едукација деце изван породице и школског простора
Задаци:
- здравствени опоравак деце
- боравак, игра и сналажење у природи и конкретном физичком и социјалном окружењу
- развој културе понашања у обављању свакодневних потреба
- подстицање дружења са другом децом
- стицање нових знања
Екскурзија за ученике са посебним потребама реализују дефектолози Пуцаревић Бојана и Томић Јована.
V разред
Једнодневна екскурзија:
Лозница – Београд-Авалски торањ -Ботаничка башта – Сремска Митровица(Сирмијум)-Лозница
Ученици петог разреда ће ићи на једнодневну екскурзију током које ће упознати културно-историјске споменике и природне лепоте главног града и околине.
Екскурзија ће бити реализована током школске 2023/24. године.
Циљ:
- усвајање и савлађивање дела наставног програма непосредним упознавањем појава и односа у природној и друштвеној средини
Задаци:
- проширивање и стицање нових знања о историјским, културним и научним достигнућима Србије и главног града
- проучавање објеката и феномена у природи и уочавање узрочно-последичних односа у конкретним природним и друштвеним условима
- упознавање са начином живота и рада људи
- развијање позитивног односа према националним, културним и естетским вредностима, спортским и другим потребама и навикама, позитивним социјалним односима
- богаћење социјалних искустава и знања у условима интензивније интеракције и комуникације између ученика и наставника током заједничког боравка ван школе
VI разред
Једнодневна екскурзија:
Лозница - Ваљево – Аранђеловац-Буковичка Бања- Рисовачка пећина-Топола - Опленац - Лозница
Ученици шестог разреда ће ићи на једнодневну екскурзију током које ће посетити Аранђеловац, Буковичку Бању, Рисовачку пећину, Тополу, Опленац, цркву и летњиковац Карађорђевића.
Екскурзија ће бити реализована током школске 2023/24. године.
Циљ:
- усвајање и савлађивање дела наставног програма непосредним упознавањем појава и односа у природној и друштвеној средини
Задаци:
- проширивање и стицање нових знања о историјским и културним чињеницама и догађајима
- проучавање објеката и феномена у природи и уочавање узрочно-последичних односа у конкретним природним и друштвеним условима;
- упознавање са начином живота и рада људи
- развијање позитивног односа према националним, културним и естетским вредностима
- богаћење социјалних искустава и знања у условима интензивније интеракције и комуникације између ученика и наставника током заједничког боравка ван школе
VII разред
Дводневна екскурзија:
Лозница - Нови Сад - Суботица - Палић - Сомбор - Лозница
Ученици седмог разреда ће на дводневној ексурзији посетити музеј и градску кућу у Суботици, зоолошки врт на Палићу, музеј и галерију Милана Коњовића, православну и католичку порту и градску кућу у Сомбору и Нови Сад(центар)
Екскурзија ће бити реализована током школске 2023/24. године.
Циљ:
- усвајање и савлађивање дела наставног програма непосредним упознавањем појава и односа у природној и друштвеној средини
- развијање позитивног односа према националним, културним и естетским вредностима
Задаци:
- проучавање објеката и феномена у природи и уочавањер узрично-последичних односа у конкретним природним и друштвеним условима
- упознавање са историјатом и знаменитостима градова
- упознавање живота и дела значајних личности
- проширивање постојећих и стицање нових знања о културним и верским догађајима
- упознавање са начином живота и рада људи
- богаћење социјалних искустава и знања у условима интензивније интеракције и комуникације између ученика и наставника током заједничког боравка ван школе
Тродневна екскурзија:
Лозница – Ваљево-Аранђеловац-Буковичка Бања(пауза) – Крагујевац(ноћење)-Јагодина-Деспотовац-Ресавска пећина- -манастир Манасија- тврђава Рам -Свилајнац-Пожаревац-Сребрно језеро(ноћење+доручак)- Виминацијум- Смедерево(ручак)-Смедеревска тврђава- Београд - Лозница
Ученици осмог разреда ће на тродневној екскурзији посетити Буковичку Бању, Музеј воштаних фигура, Манастир Манасију, Спомен-парк „Шумарице“, Дино-парк и Природњачки музеј у Свилајнцу,Сребрно језеро,Ресавску пећину, водопад Лисине, Смедеревску тврђаву и Виминацијум.
Екскурзија ће бити реализована током школске 2023/24. године.
Циљ:
- усвајање и савлађивање дела наставног програма непосредним упознавањем појава и односа у природној и друштвеној средини
- развијање позитивног односа према националним, културним и естетским вредностима
Задаци:
- проучавање објеката и феномена у природи и уочавање узрочно-последичних односа у конкретним природним и друштвеним условима
- упознавање предела Шумадије и Поморавља
- непосредно уочавање разлика у рељефу, клими, биљном и животињском свету
- проширивање постојећих и стицање нових знања о историјским догађајима
- упознавање са историјатом манастира и градова
- упознавање живота и дела важних личности
- упознавање начина живота и рада људи некад и сад
- богаћење социјалних искустава и знања у условима интензивније интеракције и комуникације између ученика и наставника током заједничког боравка ван школе
ПРОГРАМ НАСТАВЕ У ПРИРОДИ ШК. 2023/24.ГОДИНА
На основу Правилника о организацији и остваривању наставе у природи и екскурзије у основној школи, објављеног у „Сл. гласнику РС“, бр.30/2019 од 25.априла 2019.године, доноси се програм наставе у природи, прописују ближи услови и уређују питања од значаја за организацију и остваривање наставе у природи у основној школи.Настава у природи је облик образовно-васпитног рада којим се остварују обавезни наставни предмети, изборни програми, пројектна настава и ваннаставне активности из плана и програма наставе и учења за први циклус основног образовања и васпитања – у климатски погодном месту из здравствено-рекреативних и образовно-васпитних разлога.
Циљеви наставе у природи су:
- очување, подстицање и унапређивање укупног здравственог стања ученика, њиховог правилног психофизичког и социјалног развоја
- стварање основа за усвајање активног, здравог и креативног начина живота и организовања и коришћења слободног времена
- проширивање постојећих и стицање нових знања и искустава о непосредном природном и друштвеном окружењу
- развијање еколошке свести и подстицањеученика на лични и колективни ангажман у заштити природе
- социјализација ученика и стицање искустава у колективном животу, уз развијање толеранције и одгворног односа према себи, другима, окружењу и културном наслеђу
- развијање позитивних односа према нсционалним, културним и естетским вредностима
- развијање способности сагледавања развоја привредних могућности краја, односно региона који се обилази
Задаци који се остварују реализацијом програма наставе у природи су:
- побољшање здравља и развијање физичких и моторичких способности ученика;
- задовољавање основних дечијих потреба за кретањем и игром;
- очување природне дечије радозналости за појаве у природи и подстицање интересовања и способности за њихово упознавање кроз одговарајуће активности;
- развијање способности запажања основних својстава објеката, појава и процеса у окружењу и уочавање њихове повезаности у конкретним природним и друштвеним условима;
- подстицање самосталности у процесу стицања знања кроз непосредне истраживачке задатке;
- развијање свести о потреби заштите, неговања, чувања и унапређивања природне и животне средине и изграђивање еколошких навика;
- упознавање природно-географских, културно-историјских знаменитости и лепоте места и околине;
- упознавање са начином живота и рада људи појединих крајева;
- упознавање разноврсности биљног и животињског света појединих крајева, уочавање њихове повезаности и променљивости;
- упознавање са карактеристикама годишњих доба у природи и смењивање временских прилика;
- развијање способности сналажења тј. оријентисања у простору и времену;
- оспособљавање ученика за безбедан и правилан боравак у природи;
- развијање правилних хигијенско-здравствених навика и подстицање самосталности у обављању личне хигијене и бриге о себи;
- подстицање и стварање навике за неговање редовне физичке активности и за што чешћи боравак у природи;
- формирање навике редовне и правилне исхране;
- навикавање на правилно смењивање рада, одмора и сна;
- разумевање и уважавање различитости међу појединцима;
- подстицање групног рада, договарања и сарадње са вршњацима и одраслима кроз одговарајуће активности.
Садржаји наставе у природи остварују се на основу плана и програма наставе и учења из којег се издвајају они садржаји који су погодни за остваривање циљева и задатака наставе у природи, а одговарају условима у којима се она реализује. Садржаји наставе у природи остварују се и на основу школског програма и саставни су део годишњег плана рада школе.
Стручно веће за разредну наставу предлаже програм наставе у природи, који доставља наставничком већу ради разматрања и усвајања. Настава у природи може да се реализује ако је савет родитеља дао сагласност на програм наставе у природи.
Носиоци припреме, организације и извођења програма наставе у природи су директор школе, стручни вођа путовања, наставник разредне наставе, односно други наставник кога одреди директор школе и који је добио сагласност стручног већа за разреду наставу.
Настава у природи се организује и изводи, уз претходну писмену сагласност родитеља, односно другог законског заступника, по правилу за најмање 80% ученика истог разреда, уколико су створени услови за остваривање циљева и задатака.
Изузетно, настава у природи може да се организује за ученике одељења у којем је писмену сагласност дало најмање 60% родитеља ученика.
Извођење наставе у природи за ученике истог разреда организује се са истим садржајем, по правилу истовремено.
Уколико нису испуњени наведени услови, настава у природи се не организује, о чему одлуку доноси директор.
Настава у природи ће бити организована за ученике од првог до четвртог разреда, током школске 2023/24. године на планини Дивчибаре.