Српски језик и књижевност
КРИТЕРИЈУМИ ВРЕДНОВАЊА ИЗ НАСТАВНОГ ПРЕДМЕТА СРПСКИ ЈЕЗИК
ОЦЕЊИВАЊЕ
Оцењује се теоретско знање ученика,практична примена знања, самостална и коректна анализа текста, познавање и примена граматичких правила, правилно стилско изражавање сопствених мисли и осећања, учешће и рад на часу.
Оцењују се усменим и писаним испитивањем, спровођењем самосталних истраживачких радова, писменим задацима, тестовима, домаћим задацима.
Документација која прати процес оцењивања је дневник, домаћи задаци, тестови. Оцењивање је континуирани процес.
Критеријуми и елементи оцењивања у настави српског језика и књижевности у 5. разреду
ПЕТИ РАЗРЕД:
ЈЕЗИК
Довољан успех:
Дефинише непроменљиве речи и службу. Препознаје основне облике падежа и основну употребу у реченици. Разликује категорије рода, броја и уз помоћ наставника одређује падеж. Препознаје основне реченичне чланове;уз помоћ разликује глаголска времена.
Познавање и употреба најосновнијих правописних правила везаних за велико слово и поделу речи на крају реда.
Добар успех:
Препознавање основних врста речи и делимично успешно њихово препознавање у реченици. Познаје начин грађења неких глагола.Уз помоћ разликује глаголска времена и граматичке категорије глагола.
Познавање и употреба основних правописна правила везаних за велико слово и поделу речи на крају реда.
Врло добар успех:
Ученик углавном у потпуности са разумевањем усваја нове садржаје и на примерима показује да уме без грешке да их примени.Разликује променљиве речи и и њихове подврсте;разликује прилоге и предлоге; разликује категорије рода, броја и падежа речи које имају деклинацију;функције и значења падежа;основне реченичне чланове;разликује глаголска времена и граматичке категорије глагола.
Познавање и употреба сложенијих правописних правила везаних за велико слово и поделу речи на крају реда.
Одличан успех:
Ученик у потпуности и са разумевањем усваја нове садржаје из граматике и на примерима показује да уме потпуно самостално да примени стечена знања;разликује променљиве речи и њихове подврсте, разликује прилоге и предлоге; разликује категорије рода, броја и падежа речи које имају деклинацију, функције и значења падежа;основне реченичне чланове;разликује глаголска времена и граматичке категорије глагола.
Зна правописна правила везана за велико слово и поделу речи на крају реда.
КЊИЖЕВНОСТ
Довољан успех:
Препознавање дела народне и уметничке књижевности.Познавање најосновнијих њихових одлика,разликовање рода и врсте.Препознаје неке књижевнотеоријске појмове(персонификација , поређење, ономатопеја и епитет)
Добар успех:
Препознавање основних одлика народне књижевности, њихових облика и дефиниција,њихових стилских карактеристика,познавање подела народне књижевности.
Препознавање основних одлика уметничке књижевности, њихових облика и дефиниција,њихових стилских карактеристика,познавање подела уметничке књижевности.
У већини случајева чита домаћу лектиру и учествује у интерпретацији уз помоћ наставника.
Врло добар успех:
Делимично самостално анализира дела народне књижевности, познаје основне функционалне појмове. Делимично самостално анализира дела уметничке књижевности, познаје основне функционалне појмове.
Самостално уме да одреди књижевни род и врсту и да анализира готово све елементе композиције.Потпуно усваја стилске фигуре,препознаје их у тексту и уме да их користи у усменом и писменом изражавању.Аргументовано брани постављене тезе током интерпретације књижевног текста,углавном самостално повезује и примењује стечена знања.
Одличан успех:
Самостално анализира дела народне књижевности и њихово међусобно повезивање по тематици, структури и мотивима; самостално анализира дела уметничке књижевности и њихово међусобно повезивање по тематици, структури и мотивима; самостално уме да одреди књижевни род и врсту и да анализира готово све елементе композиције.Потпуно усваја стилске фигуре, препознаје их у тексту и уме да их користи у усменом и писменом изражавању.Аргументовано брани постављене тезе током интерпретације књижевног текста, углавном самостално повезује и примењује стечена знања.
Редовно чита домаћу лектиру и учествује у интерпретацији.
ЈЕЗИЧКА КУЛТУРА:
Довољан успех:
Успешно препричава текст.
Добар успех:
Делимично одговара на постављене захтеве у говорној и писаној вежби.
Врло добар успех:
Готово потпуно стилски и тематски одговара на постављене захтеве у говорној и писаној вежби.
Одличан успех:
Стилски и тематски уједначен текст изговорен или написан на часу.Показује логичну и емоционалну изражајност у свим облицима говорних вежби.Писмени радови су садржајно разрађени, тачно написани, композицијски утемељени, занимљиви, креативни и маштовити.Самостално проналази тражене информације у тексту.
ШЕСТИ РАЗРЕД:
ЈЕЗИК
Довољан успех:
Дефинише непроменљиве речи и службу. Препознаје основне облике падежа и основну употребу у реченици. Разликује категорије рода, броја и уз помоћ наставника одређује падеж. Препознаје основне реченичне чланове;уз помоћ разликује глаголска времена.
Познавање дефиниције гласовних промена и основних подела гласова.Препознавање основних облика зависних и независних реченица.
Познавање и употреба најосновнијих правописних правила везаних за велико слово и поделу речи на крају реда.
Добар успех:
Несамостално извођење гласовних промена.
Препознавање основних врста речи и делимично успешно њихово препознавање у реченици. Познаје начин грађења неких глагола.Уз помоћ разликује глаголска времена и граматичке категорије глагола.
Познавање и употреба основних правописних правила везаних за велико слово и поделу речи на крају реда.
Врло добар успех:
Релативно самостално извођење гласовних промена.
Ученик углавном у потпуности са разумевањем усваја нове садржаје и на примерима показује да уме без грешке да их примени.Разликује променљиве речи и и њихове подврсте;разликује прилоге и предлоге; разликује категорије рода, броја и падежа речи које имају деклинацију;функције и значења падежа;основне реченичне чланове;разликује глаголска времена и граматичке категорије глагола.
Познавање и употреба сложенијих правописних правила везаних за велико слово и поделу речи на крају реда.
Одличан успех:
Познавање специфичних облика гласовних промена и њихово самостално извођење.
Ученик у потпуности и са разумевањем усваја нове садржаје из граматике и на примерима показује да уме потпуно самостално да примени стечена знања(Разликује променљиве речи и и њихове подврсте , разликује прилоге и предлоге; разликује категорије рода, броја и падежа речи које имају деклинацију, функције и значења падежа;основне реченичне чланове;разликује глаголска времена и граматичке категорије глагола.
Зна правописна правила везаних за велико слово и поделу речи на крају реда.
КЊИЖЕВНОСТ
Довољан успех:
Препознавање дела народне и уметничке књижевности .Познавање најосновнијих њихових одлика,разликовање рода и врсте.Препознаје неке књижевнотеоријске појмове(персонификација , поређење, ономатопеја и епитет)
Добар успех:
Препознавање основних одлика народне књижевности, њихових облика и дефиниција,њихових стилских карактеристика,познавање подела народне књижевности.
Препознавање основних одлика уметничке књижевности, њихових облика и дефиниција,њихових стилских карактеристика,познавање подела уметничке књижевности.
У већини случајева чита домаћу лектиру и учествује у интерпретацији уз помоћ наставника.
Врло добар успех:
Делимично самостално анализира дела народне књижевности, познаје основне функционалне појмове.Делимично самостално анализира дела уметничке књижевности, познаје основне функционалне појмове.
Самостално уме да одреди књижевни род и врсту и да анализира готово све елементе композиције.Потпуно усваја стилске фигуре,препознаје их у тексту и уме да их користи у усменом и писменом изражавању.Аргументовано брани постављене тезе током интерпретације књижевног текста,углавном самостално повезује и примењује стечена знања.
Одличан успех:
Самостално анализира дела народне књижевности и њихово међусобно повезивање по тематици, структури и мотивима; самостално анализира дела уметничке књижевности и њихово међусобно повезивање по тематици, структури и мотивима; самостално уме да одреди књижевни род и врсту и да анализира готово све елементе композиције.Потпуно усваја стилске фигуре,препознаје их у тексту и уме да их користи у усменом и писменом изражавању. Аргументовано брани постављене тезе током интерпретације књижевног текста,углавном самостално повезује и примењује стечена знања.
Редовно чита домаћу лектиру и учествује у интерпретацији.
ЈЕЗИЧКА КУЛТУРА:
Довољан успех:
Успешно препричава текст.
Добар успех:
Делимично одговара на постављене захтеве у говорној и писаној вежби.
Врло добар успех:
Готово потпуно стилски и тематски одговара на постављене захтеве у говорној и писаној вежби.
Одличан успех:
Стилски и тематски уједначен текст изговорен или написан на часу.Показује логичну и и емоционалну изражајност у свим облицима говорних вежби.Писмени радови су садржајно разрађени, тачно написани, композицијски утемељени, занимљиви, креативни и маштовити.Самостално проналази тражене информације у тексту.
СЕДМИ РАЗРЕД:
ЈЕЗИК
Довољан успех:
Познавање основних карактеристика синтаксичких јединица;реченица у ширем смислу (комуникативна реченица) и реченица у ужем смислу(предикатска реченица); речи(морфеме и морфосинтаксичке речи); синтагме(именичке,придевске,прилошке и глаголске)
Дефинише непроменљиве речи и службу. Препознаје основне облике падежа и основну употребу у реченици. Разликује категорије рода, броја и уз помоћ наставника одређује падеж. Препознаје основне реченичне чланове;уз помоћ разликује глаголска времена.
Препознавање основних облика зависних и независних реченица,делимично теоријско знање и делимична практична примена.
Познавање дефиниције гласовних промена и основних подела гласова.Препознавање основних облика зависних и независних реченица
Добар успех:
Уочавање основних облика зависних и независних реченица,одређивање њихове службе, веће теоријско знање и већа могућност практичне примене.
Несамостално извођење гласовних промена.
Препознавање основних врста речи и делимично успешно њихово препознавање у реченици. Познаје начин грађења неких глагола.Уз помоћ разликује глаголска времена и граматичке категорије глагола.
Познавање и употреба основних правописних правила везаних за велико слово и поделу речи на крају реда.
Врло добар успех:
Делимично самостално одређивање више врста зависних и независних реченица и њихових међусобних односа, делимично самостално одређивање њихове службе.
Релативно самостално извођење гласовних промена.
Ученик углавном у потпуности са разумевањем усваја нове садржаје и на примерима показује да уме без грешке да их примени.Разликује променљиве речи и и њихове подврсте;разликује прилоге и предлоге; разликује категорије рода, броја и падежа речи које имају деклинацију;функције и значења падежа;основне реченичне чланове;разликује глаголска времена и граматичке категорије глагола.
Познавање и употреба сложенијих правописних правила везаних за велико слово и поделу речи на крају реда.
Одличан успех:
Самостално одређивање врста зависних и независних реченица и њихових међусобних односа, познавање теорије и самостална практична примена.
Познавање специфичних облика гласовних промена и њихово самостално извођење.
Ученик у потпуности и са разумевањем усваја нове садржаје из граматике и на примерима показује да уме потпуно самостално да примени стечена знања;разликује променљиве речи и и њихове подврсте, разликује прилоге и предлоге;разликује категорије рода, броја и падежа речи које имају деклинацију, функције и значења падежа;основне реченичне чланове;разликује глаголска времена и граматичке категорије глагола.
Зна правописна правила везаних за велико слово и поделу речи на крају реда.
КЊИЖЕВНОСТ
Довољан успех:
Препознавање дела народне и уметничке књижевности.Познавање најосновнијих њихових одлика,разликовање рода и врсте.Препознаје неке књижевнотеоријске појмове(персонификација , поређење, ономатопеја и епитет)
Добар успех:
Препознавање основних одлика народне књижевности, њихових облика и дефиниција,њихових стилских карактеристика,познавање подела народне књижевности.
Препознавање основних одлика уметничке књижевности, њихових облика и дефиниција,њихових стилских карактеристика,познавање подела уметничке књижевности.
У већини случајева чита домаћу лектиру и учествује у интерпретацији уз помоћ наставника.
Врло добар успех:
Делимично самостално анализира дела народне књижевности, познаје основне функционалне појмове. Делимично самостално анализира дела уметничке књижевности, познаје основне функционалне појмове.
Самостално уме да одреди књижевни род и врсту и да анализира готово све елементе композиције.Потпуно усваја стилске фигуре,препознаје их у тексту и уме да их користи у усменом и писменом изражавању.Аргументовано брани постављене тезе током интерпретације књижевног текста,углавном самостално повезује и примењује стечена знања.
Одличан успех:
Самостално анализира дела народне књижевности и њихово међусобно повезивање по тематици, структури и мотивима; самостално анализира дела уметничке књижевности и њихово међусобно повезивање по тематици, структури и мотивима; самостално уме да одреди књижевни род и врсту и да анализира готово све елементе композиције.Потпуно усваја стилске фигуре,препознаје их у тексту и уме да их користи у усменом и писменом изражавању. Аргументовано брани постављене тезе током интерпретације књижевног текста,углавном самостално повезује и примењује стечена знања.
Редовно чита домаћу лектиру и учествује у интерпретацији.
ЈЕЗИЧКА КУЛТУРА:
Довољан успех:
Успешно препричава текст.
Добар успех:
Делимично одговара на постављене захтеве у говорној и писаној вежби.
Врло добар успех:
Готово потпуно стилски и тематски одговара на постављене захтеве у говорној и писаној вежби.
Одличан успех:
Стилски и тематски уједначен текст изговорен или написан на часу.Показује логичну и и емоционалну изражајност у свим облицима говорних вежби.Писмени радови су садржајно разрађени ,тачно написани, композицијски утемељени, занимљиви, креативни и маштовити.Самостално проналази тражене информације у тексту.
ОСМИ РАЗРЕД:
ЈЕЗИК
Довољан успех:
Познавање основних карактеристика синтаксичких јединица;реченица у ширем смислу (комуникативна реченица) и реченица у ужем смислу (предикатска реченица); речи(морфеме и морфосинтаксичке речи); синтагме(именичке,придевске,прилошке и глаголске)
Дефинише непроменљиве речи и службу. Препознаје основне облике падежа и основну употребу у реченици. Разликује категорије рода, броја и уз помоћ наставника одређује падеж. Препознаје основне реченичне чланове;уз помоћ разликује глаголска времена.
Препознавање основних облика зависних и независних реченица,делимично теоријско знање и делимична практична примена.
Познавање дефиниције гласовних промена и основних подела гласова.Препознавање основних облика зависних и независних реченица.
Познавање и употреба најосновнијих правописних правила везаних за транскрипцију речи из страних језика (основни принципи и примери).
Добар успех:
Делимично познавање синтаксичких јединица;реченица у ширем смислу (комуникативна реченица) и реченица у ужем смислу (предикатска реченица) ;речи (морфеме и морфосинтаксичке речи); синтагме(именичке,придевске,прилошке и глаголске)
Уочавање основних облика зависних и независних реченица,одређивање њихове службе, веће теоријско знање и већа могућност практичне примене.
Несамостално извођење гласовних промена.
Препознавање основних врста речи и делимично успешно њихово препознавање у реченици. Познаје начин грађења неких глагола.Уз помоћ разликује глаголска времена и граматичке категорије глагола.
Познавање и употреба основних правописна правила везаних за велико слово и поделу речи на крају реда.
Познавање и употреба најосновнијих правописних правила везаних за транскрипцију речи из страних језика (основни принципи и примери).
Врло добар успех:
Готово самостално одређује синтаксичке јединице;реченица у ширем смислу (комуникативна реченица) и реченица у ужем смислу(предикатска реченица); речи (морфеме и морфосинтаксичке речи); синтагме(именичке,придевске,прилошке и глаголске).
Делимично самостално одређивање више врста зависних и независних реченица и њихових међусобних односа, делимично самостално одређивање њихове службе.
Релативно самостално извођење гласовних промена.
Ученик углавном у потпуности са разумевањем усваја нове садржаје и на примерима показује да уме без грешке да их примени.Разликује променљиве речи и и њихове подврсте;разликује прилоге и предлоге; разликује категорије рода, броја и падежа речи које имају деклинацију;функције и значења падежа;основне реченичне чланове;разликује глаголска времена и граматичке категорије глагола.
Познавање и употреба сложенијих правописна правила везаних за велико слово и поделу речи на крају реда.
Познавање и употреба сложенијих правописних правила везаних за транскрипцију речи из страних језика (основни принципи и примери).
Одличан успех:
Самостално одређује синтаксичке јединице;реченица у ширем смислу (комуникативна реченица) и реченица у ужем смислу (предикатска реченица); речи (морфеме и морфосинтаксичке речи); синтагме (именичке,придевске,прилошке и глаголске)
Самостално одређивање врста зависних и независних реченица и њихових међусобних односа, познавање теорије и самостална практична примена.
Познавање специфичних облика гласовних промена и њихово самостално извођење.
Ученик у потпуности и са разумевањем усваја нове садржаје из граматике и на примерима показује да уме потпуно самостално да примени стечена знања;разликује променљиве речи и и њихове подврсте, разликује прилоге и предлоге; разликује категорије рода, броја и падежа речи које имају деклинацију, функције и значења падежа;основне реченичне чланове;разликује глаголска времена и граматичке категорије глагола.
Зна правописна правила везана за велико слово и поделу речи на крају реда.
Познавање и употреба готово свих правописних правила везаних за транскрипцију речи из страних језика (основни принципи и примери).
КЊИЖЕВНОСТ
Довољан успех:
Препознавање дела народне и уметничке књижевности.Познавање најосновнијих њихових одлика,разликовање рода и врсте.Препознаје неке књижевнотеоријске појмове(персонификација, поређење, ономатопеја и епитет).
Добар успех:
Препознавање основних одлика народне књижевности, њихових облика и дефиниција, њихових стилских карактеристика,познавање подела народне књижевности.
Препознавање основних одлика уметничке књижевности, њихових облика и дефиниција, њихових стилских карактеристика, познавање подела уметничке књижевности.
У већини случајева чита домаћу лектиру и учествује у интерпретацији уз помоћ наставника.
Врло добар успех:
Делимично самостално анализира дела народне књижевности, познаје основне функционалне појмове. Делимично самостално анализира дела уметничке књижевности, познаје основне функционалне појмове.
Самостално уме да одреди књижевни род и врсту и да анализира готово све елементе композиције.Потпуно усваја стилске фигуре,препознаје их у тексту и уме да их користи у усменом и писменом изражавању.Аргументовано брани постављене тезе током интерпретације књижевног текста,углавном самостално повезује и примењује стечена знања.
Одличан успех:
Самостално анализира дела народне књижевности и њихово међусобно повезивање по тематици, структури и мотивима; самостално анализира дела уметничке књижевности и њихово међусобно повезивање по тематици, структури и мотивима; самостално уме да одреди књижевни род и врсту и да анализира готово све елементе композиције.Потпуно усваја стилске фигуре,препознаје их у тексту и уме да их користи у усменом и писменом изражавању. Аргументовано брани постављене тезе током интерпретације књижевног текста,углавном самостално повезује и примењује стечена знања.
Редовно чита домаћу лектиру и учествује у интерпретацији.
ЈЕЗИЧКА КУЛТУРА:
Довољан успех:
Успешно препричава текст.
Добар успех:
Делимично одговара на постављене захтеве у говорној и писаној вежби.
Врло добар успех:
Готово потпуно стилски и тематски одговара на постављене захтеве у говорној и писаној вежби.
Одличан успех:
Стилски и тематски уједначен текст изговорен или написан на часу.Показује логичну и емоционалну изражајност у свим облицима говорних вежби.Писмени радови су садржајно разрађени, тачно написани, композицијски утемељени, занимљиви, креативни и маштовити.Самостално проналази тражене информације у тексту.
Критеријум за оцењивање контролних задатака и различитих тестова провере знања (тематски, полугодишњи, годишњи)
Ако је ученица/ученик решио мање од 50% предвиђених задатака |
1 |
Ако је ученица/ученик решио 50% предвиђених задатака |
2 |
Ако је ученица/ученик решио 60% предвиђених задатака |
3 |
Ако је ученица/ученик решио 75% предвиђених задатака |
4 |
Ако је ученица/ученик решио 90% предвиђених задатака |
5 |
Проценат тачних одговора | Оцена |
од 85% до 100% | одличан(5) |
од 70% до 85% | врло добар (4) |
од 55% до 70% | добар (3) |
од 40% до 55% | довољан (2) |
испод | недовољан (1) |