Историја
КРИТЕРИЈУМИ ВРЕДНОВАЊА ИЗ НАСТАВНОГ ПРЕДМЕТА ИСТОРИЈА
Када је реч о писменим проверама знања, бодовна скала којом се одређује однос међу процентима тачних одговора и адекватне бројчане оцене, реч је о следећем :
Проценат тачних одговора Оцена
Испод 40 % Недовољан (1)
Од 40 % до 55 % Довољан (2)
Од 55 % до 70 % Добар (3)
Од 70 % до 85 % Врлодобар (4)
Од 85 % до 100 % Одличан (5)
Поменута табела примењује се на све видове писмених провера знања, било да је реч о проверама знања краћим или дужим од 15 минута. Писмене провере знања подразумевају израду у складу са узрастом ученика, предвиђају различите нивое задатака и морају бити правовремено најављене.
Oцена је бројчана, и утврђује се на основу свих оцена, од почетка школске године, а на основу сагледавања развоја, напредовања и ангажовања ученика и прикупљених података у педагошкој документацији предметног наставника.
На почетку школске године, родитељи и ученици обавештавају се о критеријумима, начину и поступку оцењивања,
Поред универзалних принципа и поступака оцењивања, специфични принципи предметног програма историје подразумевају упознавање ученика и њихово разумевање са историјским чињеницама и појавама из прошлости, као и развијање емоционалних, социјалних и демократских принципа и вредности, на примерима из светске, регионалне и националне историје.
Ученици, уз помоћ предметног наставника, али и самостално, би требали да прикупљају и обраде историјска сазнања, анализирају их и интерпретирају, извуку поуке и уоче проблеме, за које налазе адекватно решење, стварајући и истичући креативно и критичко мишљење, у духу демократске културе и дијалога.
Оцењивање се врши усмено и писмено (иницијални тест, петнаестоминутни тест, тест од 45 минута и контролни задатак), у интервалима горе поменуте скале.
Закључна оцена се формира на основу следећих стандарда :
Оцена одличан (5) – Ученици целовито сагледавају историјске појаве, токове, разумеју узроке, поводе и последице догађаја и способни су да стечено знање примене у новонасталој ситуацији. Ученици могу самостално да искажу аргументоване ставове, критички анализирају историјске изворе и формирају адекватне закључке.
Оцена врло добар (4) – Ученик је способан да функционално барата историјским појмовима и чињеницама – анализира их, класификује и повезује у одговарајући историјски контекст.
Оцена добар (3) – Ученик разуме основне историјске појмове и чињенице, успоставља везу између узрока, повода и последице, уме самостално да објасни значај историјских догађаја, епоха и личности. Уз помоћ и подршку наставника може да се опроба у различитим форматима рада.
Оцена довољан (2) – Ученик има елементарно знање о историјским појмовима и чињеницама у изворном формату, препознаје их и уз помоћ наставника уме да објасни њихову међусобну везу и значај.
Оцена недовољан (1) – Ученик не постиже елементарни ниво или не показује жељу за напретком.