Географија
КРИТЕРИЈУМИ ВРЕДНОВАЊА ИЗ НАСТАВНОГ ПРЕДМЕТА ГЕОГРАФИЈА
ПЕТИ РАЗРЕД
Назив наставне теме | Одличан (5) | Врло добар (4) | Добар (3) | Довољан (2) | |
1. |
ЧОВЕК И ГЕОГРАФИЈА ВАСИОНА |
-Ученик самостално изводи закључке о природи и друштву са географијом као науком -повезује и објашњава слојеве географског омотача Земље -самостално анализира негативне утицаје на животну средину и очување животне средине -изводи закључке о значају географије за свакодневни живот човека -повезује исамостално објашњава распоред небеских тела и законитости у Сунчевом систему |
-Ученик описује природне и друштвене одлике континената -повезује и препознаје стране света на географској карти и простору -повезује и описује распоред небеских тела у Сунчевом систему -објашњава појмове Васиона,галаксија,Сунчев систем,Земља -објашњава и одређује положај Месеца у односу на Земљу |
-Ученик одређује распоред небеских тела у Сунчевом систему -одређује стране света у простору на геогарфској карти -препознаје појаве и процесе везане за кретање Земље -дефинише и препознаје појмове географског омотача Земље -одређује негативне утицаје на животну средину |
-Ученик именује Земљине сфере -именује небеска тела у Сунчевом систему -препознаје појаве и процесе везане за кретања Земље -уочава Месечеве мене -именује појам географије као науке -наводи негативне утицаје човека на животну средину -именује континенте и океане |
2. | ПЛАНЕТА ЗЕМЉА |
-Ученик самостално објашњава облик и структуру Земље -самостално објасни деловање Земљине теже на географски омотач -самостално повезује чињенице ,објекте и појаве представљени моделом.сликом или графиком -разликује и објасни Земљина кретања -закључује физичко географске законитости у географском омотачу -објашњава утицај спољашњих сила Земље на географски омотач |
-Ученик описује природне и друштвене одлике континената -повезује и препознаје стране света на географској карти и простору -повезује и описује утицај спољашњих сила Земље на географски простор -објашњава утицај природних и друштвених фактора на развој и размештај становништва -објашњава и одређује распоред копна и воде на Земљи -повезује географске чињенице,појаве и процесе у географском омотачу |
-Ученик одређује распоред небеских тела у Сунчевом систему -одређује стране света у простору на геогарфској карти -препознаје појаве и процесе везане за кретање Земље -дефинише и препознаје појмове географског омотача Земље -препознаје и објашњава утицај спољашњих сила на географски омотач Земље -препознаје димензије Земље и последице Земљиног облика |
-Ученик именује слојеве Земљиног омотача и опише облик Земље -именује Земљина кретања -препознаје смер ротације са смером кретања Земље -именује Земљине сфере -именује елементе реке -наведе својства морске воде -препознаје климатске типове -помоћу карте именује типове климе -наведе примере за заштиту живог света на Земљи |
ШЕСТИ РАЗРЕД
Назив наставне теме | Одличан (5) | Врло добар (4) | Добар (3) | Довољан (2) | |
1. | КАРТОГРАФИЈА |
-Ученик самостално изводи закључке о природи и друштву са географијом као науком -самостално успоставља везе између физичко географских и друштвено географских објеката,појава и процеса -одређује и објашњава математичко географски положај на Земљи -самостално анализира,чита и тумачи географске и тематске карте -помоћу географске карте оријентише се у простору |
-Ученик описује физичко географске и друштвено географске појаве и процесе -повезује и објашњава математичко географски положај на Земљи -повезује и описује начине оријентције у постору -анализира и чита географске карте -помоћу карте објашњава начине оријентације у простору |
-Ученик одређује распоред географских и математичких елемената карте -одређује стране света у простору на геогарфској карти -препознаје општегеографске и тематске карте -дефинише и препознаје начине оријентације у простору -чита општегеографске и тематске карте |
-Ученик именује стране света на географској карти -именује географске и математичке елементе карте -препознаје начине оријентације на карти -чита општегеографске карте уз помоћ наставника -именује појмове картографије и карте -наводи географске објекте уз помоћ наставника |
2. | СТАНОВНИШТВО И НАСЕЉА |
-Учник самостално успоставља везе између физичко географских и друштвено географских објеката,појава и процеса -самостално анализира,чита и тумачи географске и тематске карте -помоћу географске карте оријентише се у простору -објашњава и анализира компоненте популационе динамике и њихов утицај на формирање укупних демографских потенцијала на примерима Србије,Европе и света -закључује и доводи у везу размештај светског становништва са природним карактеристикама простора |
-Ученик логички описује природне и друштвене одлике континената -повезује и препознаје стране света на географској карти и простору -објашњава утицај природних и друштвених фактора на развој и размештај становништва -објашњава континуиране процесе у развоју насеља и даје примере у Србији,Европи и свету -анализира различита обележја светског становништва и развија свест о солидарности између припадника различитих социјалних,етничких и културних група |
-Ученик описује општегеографске и тематске карте -чита општегеографске и тематске карте - одређује размештај светског становништва са природним карактеристикама простора -анализира различита обележја светског становништва и развија свест о солидарности између припадника различитих социјалних,етничких и културних група -описује процесе у развоју насеља -одређује типове насеља и урбане и руралне процесе |
-Ученик препознаје природне и друштвене одлике континената - препознаје стране света на географској карти и простору -чита општегеографске карте уз помоћ наставника -препознаје процесе у развоју насеља -именује типове насеља и урбане и руралне процесе -уз помоћ географске карте именује разлике урбаних и руралних насеља -разликује структуре становништва и врсте миграција -анализира процес развоја насеља уз помоћ наставника |
3. | ДРЖАВА И ИНТЕГРАЦИОНИ ПРОЦЕСИ |
-Ученик објашњава и анализира компоненте популационе динамике и њихов утицај на формирање укупних демографских потенцијала на примерима Србије,Европе и света -закључује и доводи у везу размештај светског становништва са природним карактеристикама простора -доводи у везу размештај привредних објеката и квалитет животне средине -вреднује алтернативе за одрживи развој у својој животној средини -самостално објасни процесе који су довели до формирања савремене политичко географске карте света |
-Ученик објашњава утицај природних и друштвених фактора на развој и размештај становништва -објашњава континуиране процесе у развоју насеља и даје примере у Србији,Европи и свету -анализира различита обележја светског становништва и развија свест о солидарности између припадника различитих социјалних,етничких и културних група -објасни политичко географску структуру државе -представи процесе који су довели до формирања савремене политичко географске карте света |
-Ученик анализира различита обележја светског становништва и развија свест о солидарности између припадника различитих социјалних,етничких и културних група -описује процесе у развоју насеља -одређује типове насеља и урбане и руралне процесе - одређује размештај светског становништва са природним карактеристикама простора -описује политичко географску структуру државе -одређује размештај објеката и квалитет животне средине |
-Ученик препознаје процесе у развоју насеља -именује типове насеља и урбане и руралне процесе -уз помоћ географске карте именује разлике урбаних и руралних насеља -разликује структуре становништва и врсте миграција -анализира процес развоја насеља уз помоћ наставника -именује политичко географску структуру државе -одређује размештај објеката и квалитет животне средине уз помоћ наставника -разликује географску структуру државе |
4. | ГЕОГРАФИЈА ЕВРОПЕ |
-Ученик самостално објасни политичко географску структуру државе -објашњава и анализира компоненте популационе динамике и њихов утицај на формирање укупних демографских потенцијала на примерима Србије,Европе и света -самостално објасни процесе који су довели до формирања савремене политичко географске карте света -објасни и анализира како се издвајају географске регије -илуструје и анализира уз помоћ карте најважније географске објекте,појаве и процесе на простору Европе |
-Ученик објашњава утицај природних и друштвених фактора на развој и размештај становништва -анализира различита обележја становништва Европе и развија свест о солидарности између припадника различитих социјалних,етничких и културних група Европе -представи процесе који су довели до формирања савремене политичко географске карте Европе -објасни политичко географску структуру државе -објасни како се издвајају географске регије Европе |
-Ученик анализира различита обележја светског становништва и развија свест о солидарности између припадника различитих социјалних,етничких и културних група - одређује размештај становништва Европе са природним карактеристикама простора -описује политичко географску структуру држава Европе -одређује размештај објеката и квалитет животне средине -уз помоћ карте одређује географске регије |
-Ученик именује политичко географску структуру државе -одређује размештај објеката и квалитет животне средине уз помоћ наставника -разликује географску структуру државе -именује политичко географску структуру држава Европе - именује географске регије Европе -препознаје најважније географске објекте,појаве и процесе на простору Европе -уз помоћ наставника наводи географске регије Европе на карти |
СЕДМИ РАЗРЕД
Назив наставне теме | Одличан (5) | Врло добар (4) | Добар (3) | Довољан (2) | |
1. |
ГЕОГРАФСКЕ РЕГИЈЕ ЕВРОПЕ,АЗИЈЕ,АФРИКЕ СЕВЕРНЕ И ЈУЖНЕ АМЕРИКЕ, АУСТРАЛИЈЕ, АНТАРКТИКА |
-Ученик самостално изводи закључке о природи и друштву са географијом као науком -самостално успоставља везе између физичко географских и друштвено географских објеката,појава и процеса -логички повезује географске појмове и проналази на географској карти -самостално анализира,чита и тумачи географске и тематске карте -помоћу географске карте оријентише се у простору -решава и закључује везу између физичко географских и друштвено географских појмова света -уочава битне чињенице о климатским карактеристикама регија света -самостално илуструје на немој карти света најважније физичко географске и друштвено географске објекте -лако и самостално издваја макро и микро облике рељефа континената -решава и анализира утицај географске ширине,рељефа,односа копна и мора,морских струја на обликовање макро рељефа континената -критички расуђује о бројном стању становништва света -решава проблеме на нивоу стваралачког мишљења -логички закључује и указује на узроке и последице кретања становништва -самостално тумачи и израђује тематске карте света -уочава примере позитивног утицаја човека на животну средину -истражује утицај Европске уније на демографске,економске и политичке процесе у свету -самостално објашњава настанак пустиња -лако и самостално проналази на географској карти света државе |
-Ученик описује физичко географске и друштвено географске појаве и процесе -повезује и објашњава математичко географски положај на Земљи -повезује и описује начине оријентције у постору -анализира и чита географске карте -помоћу карте објашњава начине оријентације у простору -уочава проблеме на нивоу стваралачког мишљења - закључује и указује на узроке и последице кретања становништва -самостално тумачи и израђује тематске карте света -уочава примере позитивног утицаја човека на животну средину -истражује утицај Европске уније на демографске,економске и политичке процесе у свету - објашњава настанак пустиња - самостално проналази на географској карти света државе самостално анализира,чита и тумачи географске и тематске карте -помоћу географске карте оријентише се у простору -решава и закључује везу између физичко географских и друштвено географских појмова света -уочава битне чињенице о климатским карактеристикама регија света - илуструје на немој карти света најважније физичко географске и друштвено географске објекте - описује и издваја макро и микро облике рељефа континената - анализира утицај географске ширине,рељефа,односа копна и мора,морских струја на обликовање макро рељефа континената -описује распоред и бројно стање становништва света -критички анализира миграције становништва појединих регија света -уочава економске односе држава -разуме распоред климатских,рељефних целина на географској карти -илуструје физичко географске објекте на немој карти |
-Ученик одређује распоред географских и математичких елемената карте -одређује стране света у простору на геогарфској карти -препознаје општегеографске и тематске карте -дефинише и препознаје начине оријентације у простору -чита општегеографске и тематске карте - илуструје на немој карти света најважније физичко географске и друштвено географске објекте уз помоћ наставника - одређује и издваја макро и микро облике рељефа континената - описује утицај географске ширине,рељефа,односа копна и мора,морских струја на обликовање макро рељефа континената -описује распоред и бројно стање становништва света -издваја и уочава миграције становништва појединих регија света -уочава економске односе држава -разуме распоред климатских,рељефних целина на географској карти -илуструје друштвено географске објекте на немој карти уз помоћ наставника -уочава проблеме на нивоу стваралачког мишљења - указује на узроке и последице кретања становништва -тумачи тематске карте света -уочава примере позитивног утицаја човека на животну средину -одређује утицај Европске уније на демографске,економске и политичке процесе у свету - објашњава настанак пустиња - проналази на географској карти света државе уз помоћ наставника -чита географске и тематске карте -помоћу географске карте оријентише се у простору |
-Ученик именује стране света на географској карти -именује географске и математичке елементе карте -препознаје начине оријентације на карти -чита општегеографске карте уз помоћ наставника -именује појмове картографије и карте -наводи географске објекте уз помоћ наставника -препознаје проблеме на нивоу стваралачког мишљења - именује узроке и последице кретања становништва -препознаје тематске карте света -наводи примере позитивног утицаја човека на животну средину -именује утицај Европске уније на демографске,економске и политичке процесе у свету - препознаје настанак пустиња уз помоћ наставника - проналази на географској карти света државе уз помоћ наставника -препознаје географске и тематске карте -помоћу географске карте оријентише се у простору - одређује и издваја макро и микро облике рељефа континената - препознајеутицај географске ширине,рељефа,односа копна и мора,морских струја на обликовање макро рељефа континената -наводи распоред и бројно стање становништва света -издваја миграције становништва појединих регија света -уочава економске односе држава -именује распоред климатских,рељефних целина на географској карти |
ОСМИ РАЗРЕД
Назив наставне теме | Одличан (5) | Врло добар (4) | Добар (3) | Довољан (2) | |
1. |
ГЕОГРАФСКИ ПОЛОЖАЈ ФИЗИЧКО ГЕОГРАФСКЕ ОДЛИКЕ СРБИЈЕ |
-Ученик самостално анализира тематске карте и статистичке податке везане за наставну тему и графички их приказује -лако и логички одређује географски положај Србије и доводи га у везу са историјско географским развојем -учествује у предлагању и реализацији истраживачког пројекта везаног за граничне прелазе -самостално анализира физичко географске и друштвено географске карактеристике граница -логички закључује о узроцима и последицама геотектонских процеса на територији Србије -уочава облике рељефа на територији Србије -доводи у везу распрострањеност биљног и животињског света и физичко географске одлике Србије -самостално илуструје физичко географске одлике рељефа на немој карти Србије -логички повезује распоред хидрографије на територији Србије |
- Ученик илуструје физичко географске одлике рељефа на немој карти Србије - повезује распоред хидрографије на територији Србије - самостално анализира тематске карте и статистичке податке везане за наставну тему и графички их приказује -лако одређује географски положај Србије и доводи га у везу са историјско географским развојем -учествује у предлагању и реализацији истраживачког пројекта везаног за граничне прелазе - анализира физичко географске и друштвено географске карактеристике граница - закључује о узроцима и последицама геотектонских процеса на територији Србије -уочава облике рељефа на територији Србије -доводи у везу распрострањеност биљног и животињског света и физичко географске одлике Србије |
Ученик препознаје узроке и последице геотектонских процеса на територији Србије - Ученик илуструје физичко географске одлике рељефа на немој карти Србије уз помоћ наставника - описује распоред хидрографије на територији Србије - анализира тематске карте и статистичке податке везане за наставну тему и графички их приказује -одређује географски положај Србије и доводи га у везу са историјско географским развојем -учествује у предлагању и реализацији истраживачког пројекта везаног за граничне прелазе -описује облике рељефа на територији Србије -доводи у везу распрострањеност биљног и животињског света и физичко географске одлике Србије |
-Ученик наводи распрострањеност биљног и животињског света и физичко географске одлике Србије -препознаје физичко географске и друштвено географске карактеристике граница -именује узроке и последице геотектонских процеса на територији Србије -препознаје облике рељефа на територији Србије -анализира тематске карте и статистичке податке везане за наставну тему и графички их приказује уз помоћ наставника -одређује географски положај Србије и доводи га у везу са историјско географским развојем уз помоћ наставника - наводи распоред хидрографије на територији Србије -именује и препознаје физичко географске облике на карти Србије уз помоћ наставника |
2. | ДРУШТВЕНО ГЕОГРАФСКЕ ОДЛИКЕ СРБИЈЕ |
-Ученик самостално анализира тематске карте и статистичке податке везане за наставну тему и графички их приказује -учествује у предлагању и реализацији истраживачког пројекта самостално анализира физичко географске и друштвено географске карактеристике граница -логички објашњава популациону динамику Србије -изводи закључке о утицају популационе динамике на структуре становништва у нашој земљи -уз помоћ карте Србије и других информација анализира утицај природних и друштвених фактора на азвој и размештај привредних делатности у нашој земљи |
- Ученик закључује и анализира тематске карте и статистичке податке везане за наставну тему и графички их приказује -логички објашњава популациону динамику Србије -изводи закључке о утицају популационе динамике на структуре становништва у нашој земљи -анализира физичко географске и друштвено географске карактеристике граница -анализира графичке приказе структуре становништва -објашњава утицај природних и друштвених фактора на настанак,развој и трансформацију насеља у нашој земљи -доводи у везу размештај привредних делатности са квалитетом животне средине |
-Ученик анализира тематске карте и статистичке податке везане за наставну тему и графички их приказује -учествује у предлагању и реализацији истраживачког пројекта везаног за граничне прелазе -описује утицај природних и друштвених фактора на настанак,развој и трансформацију насеља у нашој земљи -анализира физичко географске и друштвено географске карактеристике граница -илуструје распоред становништва Србије на немој карти -описује историјске миграције у нашој земљи -одређује економску структуру становништва -уз помоћ карте приказује етничку припадност становништва |
-Ученик препознаје тематске карте и статистичке податке везане за наставну тему и графички их приказује уз помоћ наставника -именује и препознаје физичко географске облике на карти Србије уз помоћ наставника -препознаје географски положај Србије и доводи га у везу са историјско географским развојем уз помоћ наставника -наводи историјске миграције у нашој земљи -именује економску структуру становништва -уз помоћ карте и уз помоћ наставника приказује етничку припадност становништва -препознаје утицај природних и друштвених фактора на настанак,развој и трансформацију насеља у нашој земљи |
3. |
КУЛТУРНА БАШТИНА И ГЕОГРАФИЈА ЗАВИЧАЈА СРБИ У ДИЈАСПОРИ |
-Ученик описује репрезентативне објекте природне и културне баштине и означава их на карти -процењује важност очувања природне и културне баштине Србије -учествује у предлагању и реализацији истраживачког пројекта у завичају -логички класификује облике рељефа у завичају -самостално анализира утицај климатских фактора и климатских елемената на климу завичаја -уочава начине коришћења вода у завичају -самостално објашњава популациону политику становништва завичаја -логички закључује утицај историјских и савремених миграција на размештај Срба у свету -учествује у предлагању и реализацији истраживачког пројекта везаних за Србе ван Србије |
- Ученик закључује и анализира тематске карте и статистичке податке везане за наставну тему и графички их приказује -логички објашњава популациону динамику Србије -изводи закључке о утицају популационе динамике на структуре становништва завичаја -анализира репрезентативне објекте природне и културне баштине и означава их на карти -логички анализира утицај климатских фактора и климатских елемената на климу завичаја -уочава начине коришћења вода у завичају -објашњава популациону политику становништва завичаја - закључује утицај историјских и савремених миграција на размештај Срба у свету -учествује у предлагању и реализацији истраживачког пројекта везаних за Србе ван Србије |
-Ученик уз помоћ карте приказује етничку припадност становништва -илуструје распоред становништва Србије на немој карти - анализира утицај климатских фактора и климатских елемената на климу завичаја -уочава начине коришћења вода у завичају -описује популациону политику становништва завичаја - одређује утицај историјских и савремених миграција на размештај Срба у свету -учествује у предлагању и реализацији истраживачког пројекта везаних за Србе ван Србије -анализира тематске карте и статистичке податке везане за наставну тему и графички их приказује уз помоћ наставника -објашњава популациону динамику Србије -наводи утицај популационе динамике на структуре становништва завичаја |
-Ученик наводи историјске миграције у нашој земљи -именује економску структуру становништва -уз помоћ карте и уз помоћ наставника приказује етничку припадност становништва -препознаје утицај природних и друштвених фактора на настанак,развој и трансформацију насеља у нашој земљи - препознаје утицај климатских фактора и климатских елемената на климу завичаја -наводи начине коришћења вода у завичају -именује популациону политику становништва завичаја -препознаје утицај историјских и савремених миграција на размештај Срба у свету -именује утицај популационе динамике на структуре становништва завичаја |
Оцену недовољан (1)добија ученик који није усвојио основна знања из области и програма географије за пети,шести,седми и осми разред.