Информатика и рачунарство
Критеријуми оцењивања у настави
информатике и рачунарства
Ученик мора да има најмање 2 оцене у полугодишту. Ученике оцењујемо писмено (петнаестоминутне провере знања), усмено и кроз практичан рад. Бележимо активности и ангажовање на часу, као и њихов однос према раду. Такође, узима се у обзир и њихово ангажовање у Гугл учионици и завршавање задатака у предвиђеном року. Сваку оцену (област) ученици могу да поправе и закључна оцена се изводи на основу аритметичке средине свих оцена у току полугодишта. Оцењује се знање и умење, као и труд и залагање и напредовање ученика. Оцењује наставник, а уважава се и самопроцена ученика. Систем оцењивања је бројчани.
Остваривање исхода у самосталном раду, као и однос према раду, залагање и активност ученика:
Ученик који у потпуности усвојио основна, проширена и продубљена знања, умења и вештине, уочава битно, логички повезује чињенице и појмове, самостално закључује, критички расуђује, самостално извршава додељене задатке и примењује стечена знања и вештине из свих области (Информационо-комуникационе технологије, Дигитална писменост, Рачунарство, Пројектни задатак) - добија оцену одличан (5);
Ученик који у потпуности усвојио основна знања, умења и вештине и бише од половине проширених и продубљених знања, уочава битно, логички повезује чињенице и појмове, уз малу помоћ наставника долази до закључка, критички расуђује, самостално извршава додељене задатке и примењује стечена знања и вештине из свих области - добија оцену врло добар (4);
Ученик који је у целини усвојио основна знања, умења и вештине, и половину проширених знања, умења и вештина, а према програму предмета, да уз помоћ наставника схвати значење научених садржаја, објашњења и да их повезује, уз помоћ наставника уочава битно, уз помоћ наставника извршава додељене задатке и примењује стечена знања и вештине свих области -добија оцену добар (3);
Ученик који је усвојио основна знања, умења и вештине, према програму предмета, ученик испољава потешкоће у анализи чињеница, података, њиховом уопштавању и закључивању, има тешкоћа у усменом и писменом изражавању, не сналази се у новим ситуацијама, уз велику помоћ наставника извршава додељене задатке и примењује стечена знања и вештине из области информатике и рачунарства - добија оцену довољан (2);
Ученик који ни уз помоћ наставника није савладао основно знање, умење и вештине, добија оцену недовољан (1).
Петнестоминутне писмене провере знања садрже најчешће 8-10 питања, где доминирају питања типа: тачно- нетачно, заокружи тачан одговор, повежи појмове и допуни реченицу (једном или са две речи). У тестовима се понекада налазе 2-3 питања типа објасни појам, која захтевају одговор у једној реченици. Свако питање носи по један бод, а бодовна скала са оценама је одштампана на
сваком тесту. Кад год је то могуће делимично тачни одговори се бодују са пола бода.
Бодовна скала је урађена приближно следећим процентима:
- преко 85 процената је оцена одличан (5),
- преко70 процената је оцена врло добар (4),
- преко 55 процената је оцена добар (3),
- преко 40 процената је оцена довољан (2),
- мање од 40 процената је оцена недовољан (1).
Након теста ученицима се поставља неколико питања како би се утврдила коначна оцена
из провераване области.
Оцена из петнаестоминутне писмене провере евидентира се у педагошкој документацији наставника и узима се у обзир приликом утврђивања закључне оцене ученика.
Уколико ученик стиче образовање и васпитање по ИОП-у 1, оцењује се на основу ангажовања и степена остварености исхода, уз прилагођавање начина и поступка оцењивања.
Уколико ученик стиче образовање и васпитање по ИОП-у 2, оцењује се на основу ангажовања и степена оставрености прилагођених циљева и исхода, који су дефинисани у персонализованом плану наставе и учења, уз прилагођавање начина и поступка оцењивања.
Усмене провере знања
Пример: Наставна тема Дигитална писменост- пети разред
Оцена 5
Ученик самостално:
-указује и описује са разумевањем како рачунари утичу на здравље човека
-демонстрира правилан положај седења за рачунаром
-наводи и описује начине заштите животне средине од електронског отпада
-образлаже шта су ауторска прва и зашто су она битна
-проналази и процењује одређене садржаје на интернету
-проналази одређене садржаје на интернету
Оцена 4
Ученик самостално:
-описује како рачунари утичу на здравље човека
-демонстрира правилан положај седења за рачунаром
-наводи начине заштите животне средине од електронског отпада
-образлаже шта су ауторска права
-проналази одређене садржаје на интернету
Оцена 3
Ученик уз малу помоћ наставника:
-описује како рачунари утичу на здравље човека
-демонстрира правилан положај седења за рачунаром
-наводи начине заштите животне средине од електронског отпада
-образлаже шта су ауторска прва
Оцена 2
Присећање и одоговарање уз помоћ наставника
Оцена 1
Није испуњен ни један критеријум
Практичан рад
Пример: У оквиру наставне теме ИКТ (8. разред) врши се оцењивање практичног рада на рачунару
Оцена рада у у програму за табеларне прорачуне
(задатак 1)
Креирана је табела према упутствима | ||||
Форматирани су подаци према упутствима (датум, децимале, валута) | ||||
Правилно унети бројеви (употреба нумеричке тастатуре) | ||||
Правилно употребљени алати за контролу текста (Wrap, Shrink, Merge) | ||||
Правилно извршено поравњање текста | ||||
Исправно сачувана табела у фолдеру | ||||
6 бод. – оцена 5 | 5 бод. – оцена 4 | 3,4бода – оцена 3 | 2 бода – оцена 2 | 1 бод – оцена 1 |
(задатак 2)
Креирана је табела према упутствима |
Форматирани су подаци према упутствима |
Правилно употребљени алати за контролу текста |
Тачно израчунти захтеви уз помоћ формуле |
Тачно примењена тражена функција |
Правилно креиран тражени график за приказ резултата |
Пројектни задатак из тема ИКТ и Дигитална писменост
Пример за 7. разред
У пројектном задатку оцењује се рад у групи и продукти активности – упитници, презентације и текстуални документи. Примењује се и вршњачко оцењивање тако што се од сваког члана тражи мишљење о сопственом раду и раду сваког члана појединачно.
Оцена 5
- креиран онлајн упитник према изабраној теми
- дефинисане пројектне активности и делови пројектне активности
-извршен опис делова активности
-прецизирана средства, материјали и начин сарадње са предметним наставницима
-прецизирани рокови завршетка активости
-израђена презентација са приказом резултата
--извршена самопроцена урађеног пројекта
Оцена 4
-креиран онлајн упитник према изабраној теми
-дефинисане пројектне активности
-делимично разрађени делови пројектне активности
-у већој мери прецизиран опис делова активности
-у највећој мери испоштовани рокови завршетка активности
-израђена презентација са приказом резултата
Оцена 3
-креиран онлајн упитник који не тражи довољан број информација у односу на тему пројекта
-пројектне активности нису доследно разрађене
-израђена је презентација која се више бави темом него резултатима упитника
Оцена 2
-израђена је презентација на тему пројекта при чему су садржаји већином копирани са сајтова без неопходне анализе материјала
Оцена 1
- не постоји покушај израде или учествовања у пројекту
Самопроцена свог излагања/ рада
Ученик самостално процењује за који ниво оцене је показао своје знање, критички просуђујући своје ставове, изнете информације и свој рад
Самопроцена рада у групи
1. Учествовао/ла сам у планирању активности пројекта | |
2. Трудио/ла сам се да својим идејама помогнем групи | |
3. Све своје задатке сам обављао/ла најбоље што умем | |
4. Трудио/ла сам се да културно разговарам са својим сарадницима | |
5. У току рада на пројекту уважавао/ла сам мишљење својих другара | |
6. Активно сам учествовао/ла у прикупљању инфорамација и материјала за рад | |
7. Активно сам учествовао/ла у свим етапама развоја пројекта | |
8. Активно сам учествовао/ла у изради пројекта | |
9. Помагао/ла сам у припреми и извођењу презентације | |
10. Посматрао/ла сам презентацију и радове других група и дао/ла своје искрено мишљење | |
Укупан број бодова |
Ученик попуњава формулар дајући себи по 1 бод уколико је одговор потврдан или 0,5 уколико је делимично испуњен критеријум или 0 уколико није испуњен критеријум.
3-4 бода оцена 2
5-6 бодова оцена 3
7-8 бодова оцена 4
9-10 бодова оцена 5