Грађанско васпитање
КРИТЕРИЈУМИ ВРЕДНОВАЊА ПОСТИГНУЋА УЧЕНИКА КРОЗ ОБЛАСТИ НАСТАВНОГ ПРЕДМЕТА ГРАЂАНСКО ВАСПИТАЊЕ
Области:
ЉУДСКА ПРАВА, ДЕМОКРАТСКО ДРУШТВО, ПРОЦЕСИ У САВРЕМЕНОМ СВЕТУ И ГРАЂАНСКИ АКТИВИЗАМ
За описну оцену ЗАДОВОЉАВА ученик:
- Наводи елементарна права и обавезе људи у савременом свету;
- Препознаје проблеме у вези са повредом људских права у свом окружењу;
- Препознаје везу између појмова право и правда;
- Познаје начине изражавања припадности држави и нацији;
- Уме да поброји чиниоце демократског друштва и препозна партиципацију грађана у демократском процесу;
- Препознаје нивое власти;
- Наводи надлежности Народне скупштине;
- Препознаје озбиљност утицаја интернета и мобилних телефона на људе;
- Препознаје дигитално насиље;
- Наводи основне елементе медијске писмености;
- Разликује појмове пол, род, родна равноправост;
- Бира тему за истраживање као део грађанског активизма;
- Учествује у припреми и презентацији резултата истраживања као део тима.
За описну оцену ДОБАР ученик:
- Говори о примерима поштовања и кршења елементарних људских права;
- Дефинише сукоб појединачних права и општег добра;
- Разуме појмове ксенофобија, расизам, антисемитизам, антициганизам;
- Објашњава лествицу партиципације ученика у школи: манипулација, декоративна употреба, симболичка употреба, стварна партиципација;
- Разуме родну перспективу;
- Уочава препреке родној равноправности;
- Зна како да адекватно реагује у ситуацији дигиталног насиља;
- Јасно говори о томе шта је дозвољено на интернету, а шта је опасно понашање;
- Сагледава и тумачи односе у вршњачкој групи и њен утицај на појединца;
- Наводи пример испољавања вршњачког притиска;
- Сагледава медије као извор информација и дезинформација
- Зна шта су ставови, на чему се заснивају и каква је њихова веза са понашањем;
- Учествује у симулацији скупштинске дебате;
- Учествује у снимању кратког филма о вредностима грађанског друштва.
За описну оцену ИСТИЧЕ СЕ ученик:
- Тумачи, поштује и бори се за примену права на очување личног, породичног, националног, културног и верског идентитета и припадајуће одговорности;
- Залаже се за право на квалитетно образовање и једнаке могућности за све и припадајуће одговорности ;
- Дискутује и самостално закључује на тему социјалне правде;
- Има јасно дефинисане моралне ставове и начела и активно учествује у интеркултуралном дијалогу као средству развоја поштовања различитих култура и заједничког живота;
- Залаже се за поштовање процедура којима се регулише живот у заједници: ко је овлашћен да доноси колективне одлуке и на основу којих процедура;
- У симулацији рада Народне скупштине активно учествује у процесу предлагања и доношења закона; даје иновативне предлоге и решења;
- Осмишљава предлоге за решавање родно заснованог облика насиља;
- Закључује о вези дигиталног насиља са Конвенцијом о правима детета. Истиче карактеристике и последице дигиталног насиља;
- Објашњава понашање људи у маси и угроженост права појединца;
- Поседује способност разумевања, критичког и аналитичког усвајања медијских садржаја;
- Самоиницијативно предлаже и осмишљава волонтерске акције у свом окружењу;
- Руководи свим процесима у оквиру одабраног истраживања свог тима;
- Врши евалуацију и самоевалуацију рада и истраживања.