Верска настава
Верска настава – исходи
Први разред
По завршетку првог разреда, ученик ће:
• моћи да опише и објасни значење појма заједнице као и његов однос према њему блиским особама (породици)
•моћи да препозна да не можемо једни без других
• знати да нас љубав повезује са другима
• знати да се правилно осени крсним знаком
• знати да крштењем постајемочланови Божје породице (Цркве)
• знати да заједница са Богом почива на слободи
• знати да је послушност израз љубави
•моћи да препозна да је даривање плод љубави
• моћи да сазна да је молитва разговор са Богом
• моћи да усвоји текст молитве Оче наш
• знати да Бог жели да живимо у заједници са Њим
• бити мотивисан да љубав према Богу изражава молитвом
•моћи да препозна основне догађаје библијске приповести о Христовом рођењу
• моћи да препозна и именује главне личности из библијске приче о Христовом рођењу
•моћи да препозна да је прослава празника догађај целе породице кроз који се остварује заједница љубави
• моћи да препозна да је Свети Сава посветио свој живот Богу због љубави према Њему
• моћи да разликује оно што је Бог створио од онога што је човек направио на примерима из непосредног окружења
•моћи да објасни, на елементарном нивоу, повезаност људи и природе
• уочити да се у Цркви остварујејединство људи и природе са Богом
• знати да у заједници са Богом учествујемо слободно
• да се упозна са Литургијом као догађајем (заједничком трпезом) на којем се окупља Божја породица
• бити у могућности да опише појединости библијске повести о Христовом Васкрсењу
• моћи да опише прослављање Васкрса у својој породици
• знати обичаје у вези са Васкрсо
• уочити у којој мери је напредовао и савладао градиво Православног катихизиса 1. разреда основне школе
Други разред
По завршетку другог разреда, ученик ће:
• знати да се Крштењем постаје члан Цркве
• знати да је Црква заједница потпуно другачија од свих
• знати да је Црква заједница са Богом
• разликовати значења појмова Црква (заједница) и храм (место на којем се сабирамо)
• моћи да уочи да је Литургија догађај Цркве
• знати да у Литургији учесвује само онај ко је крштен и ко то жели
• препознати и именовати основне службе које постоје на Литургији
• знати да свако у Цркви има своју службу
• уочити међусобну повезаност служби у Цркви
• уочити да је и он сам важан и посебан у животу Цркве
• моћи да објасни службу Епископа у Цркви
• моћи да објасни ко су монаси и шта су манастири
• уочити разлог нaшег великог поштовања према Богородици
· знaти молитву Богородице Дјево,
• знати да је Свети Сава наш први Архиепископ
• знати ко је подигао манастир Хиландар
•моћи да увиди и каже зашто приносимо дарове природе Богу
• моћи на елементарном нивоу да препозна и именује литургијске предмете
•моћи да уочи разлику између Светог Причешћа и друге хране
• уочити сличности елемената Литургије и славе
• препознати значај празновања Васкрса
• проширити своја знања о Христовом Васкрсењ
• знати да наброји основне делове храма
• знати да објасни ко су светитељи
• испричати ко су и шта су све чинили светитељи које славимо
• уочити да постоје светитељи и у данашње време
• сазнати о неким светитељима новијег доба
Трећи разред
По завршетку трећег разреда, ученик ће:
· препознати неке елементе библијске повести о стварању света,
· моћи да препозна и именује иконе на којима су представљени дани стварања света, на основу библијске повести,
· моћи да увиди да је свет скуп конкретних врста живих бића која су уједињена, једна другима потребна и да она чине велику заједницу љубави – Цркву,
· моћи да објасни да је свет створен љубављу Божјом,
· моћи да разуме да се права слобода изражава као љубав према другим људима, природи и Богу,
· уочити да је човек сличан Богу,
• увидети кроз своје креативне способности да је човек сличан Богу
• увидети да Бог жели да свет постоји вечно
• увидети да су Бог, људи и природа различити, али да нису потпуно раздељени
• увидети различитост која постоји између Бога и створеног света
• знати да је Бог из бриге према свету и човеку послао свога Сина у свет
• упознати сдржај молитве Анђелу чувару
• проширити своје знање о служењу Светога Саве Богу и нашем народу
• уочити да нема љубави без служења ближњима
• препознати да је Литургија захвалност Богу
• уочити да се захвалност Богу показује кроз наше дарове
• проширити своја знања о празнику Васкрсења
• препознати личну одговорност за творевину
• увидити да се загађењем наше околине, загађује цео свет
• уочити у којој мери је напредовао и савладао градиво Православног катихизиса трећег разреда основне школе.
Четврти разред
По завршетку четвртог разреда, ученик ће:
• уочити важност постојања заједнице
• уочити разлику између Цркве и сваке друге заједнице
• уочити да је Црква слободна заједница у којој учествују само они који то желе
• знати да се они који су у заједници са Христом називају хришћани и да је Црква њихова заједница
• знати да се заједница Бога, људи и природе зове Црква
• уочити да нас Христос позива у лични однос - заједницу љубави
• увидети да су апостоли људи који су слични нама
• уочити да је вера основ заједнице са Богом
• увидети да су Апостоли позивали људе у заједницу љубави са Христом
• поступно изграђивати свест о томе ко су светитељи
• увидети да су сви позвани да буду светиетљи
• уочити важност светитеља као наших узора за остваривање личног јединства са Богом
• уочити да је за остваривање јединства са Богом потребна искрена жеља
• знати да је Литургија начин на који сви остварујемо заједницу са Богом
• препознати да у нашу заједницу са Богом уводимо све оне (и све оно) што волимо
• увидети да се грех јавља као последица одсуства истинске љубави
• уочити да је грех наш погрешан избор
• увидети шта је самољубље и по чему се оно разликује од љубави
• увидети да без врлина нема љубави
• уочити да је само врлинама могуће остварити однос љубави са Богом и људима
• упознати најважније хришћанске врлине
• увидети да врлине нису човеку дате, већ да се за њих треба трудити
•увидети да се и врлине усавршавају
• уочити да служењем Литургије постајемо учесници Царства Божијег и сједињујемо се са Богом
· упознати садржај молитве «Царе небески»,
• увидети да сам изглед православног храма изображава јединство Неба и земље
Пети разред
По завршетку петог разреда, ученик ће:
· моћи да именује неке политеистичке религије,
· моћи да уочи да се Бог откривао изабраним људима, за разлику од паганских божанстава,
· моћи да објасни да је рођење Христово догађај који дели историју на стару и нову еру,
· моћи да наведе неке од библијских књига, њихове ауторе и оквирно време настанка,
· моћи да разликује Стари и Нови Завет,
· моћи да преприча библијску причу о постању и доживи је као дело љубави Божије,
· моћи да преприча библијску приповест о стварању човека и уочи да је човек сличан Богу јер је слободан,
· бити подстакнут на развијање осећаја личне одговорности према природи,
· моћи да наведе неке од последица првородног греха по човека и читаву створену природу,
· моћи да преприча неку од библијских прича до Аврама,
· моћи да повеже причу о Нојевој барци са Црквом,
· бити подстакнут на послушност као израз љубави према Богу,
· моћи да наведе неке од најважнијих старозаветних личности и догађаја,
· моћи да уочи везу старозаветних праотаца и патријараха са Христом,
· моћи да исприча да јеврејски народ прославља Пасху као успомену на излазак из Египта,
· моћи да препозна старозаветне личности и догађаје у православној иконографији,
· моћи да преприча библијски опис давања Десет Божијих заповести Мојсију,
· моћи да наведе и протумачи на основном нивоу Десет Божјих заповести,
· моћи да разуме да је од односа према Заповестима зависила и припадност Божијем народу,
· моћи да именује најважније личности јеврејског народа у Обећаној земљи,
· моћи да уочи да је Светиња над светињама посебно место Божијег присуства,
· знати да је цар Давид испевао Псалме у славу Божију,
· моћи да уочи да су старозаветни пророци најављивали долазак Месије.
Шести разред
По завршетку шестог разреда, ученик ће:
· моћи да каже да су Јевреји пред долазак Месије били под Римском окупацијом и да су међу њима постојале поделе,
· моћи да препозна да су Јевреји очекивали Месију на основу старозаветних пророштава,
· моћи да преприча живот Светог Јована Претече и Крститеља Господњег и каже да је он припремао народ за долазак Христа
· моћи да закључи да је доласком Исуса Христа Бог склопио Нови Завет са људима,
· моћи да наведе неке од новозаветних књига и околности њиховог настанка,
· моћи да пронађе одређени библијски одељак,
· моћи да каже да се Библија користи на богослужењима,
· моћи да именује Јеванђелисте и препозна њихове иконографске символе,
· бити подстакнут на читање Светог Писма,
· моћи да преприча догађај Благовести и да препозна да је то „почетак спасења“,
· моћи да препозна Богородичино прихватање воље Божије као израз слободе,
· моћи да уочи да је за разлику од Еве, Богородица послушала Бога,
· моћи да преприча неке од догађаја из живота Пресвете Богородице и повеже их са Богородичиним празницима,
· моћи да преприча библијски опис Рођења Христовог,
· моћи да препозна да је Христос дошао на свет да сједини Бога и човека,
· моћи да преприча библијски опис Христовог Крштења,
· моћи да препозна да су Христова чуда израз Његове љубави према људима,
· моћи да увиди разлику између старозаветног закона и новозаветних заповести о љубави,
· бити подстакнут да прихвати Христа за свој животни узор,
· моћи да преприча догађаје Васкрсења Лазаревог и Уласка у Јерусалим,
· моћи да увиди контрадикторност између очекивања јеврејског народа спрам Христове личности,
· моћи да хронолошки наведе догађаје Страсне седмице,
· моћи да преприча библијски опис Тајне Вечере и у приносу хлеба и вина препозна Свету Литургију,
· моћи да преприча библијски опис Христовог Страдања и Васкрсења,
· моћи да кроз тумачење тропара Христовог Васкрсења препозна да је Христос победио смрт и омогућио свима васкрсење из мртвих,
· моћи да преприча догађаје Вазнесења и Педесетнице,
· моћи да каже да је силаском Духа Светог на апостоле рођена Црква Христова,
· моћи да именује неколико светих апостола и наведе неке од догађаја из њиховог живота,
· моћи да уочи да су у Римском царству хришћани били гоњени,
· моћи да објасни значај доношења Миланског едикта,
· моћи да усвоји вредност толеранције међу људима различитих верских убеђења.
Седми разред
По завршетку седмог разреда, ученик ће:
· моћи да уочи да су знање и учење важни у његовом животу,
· моћи да кроз примере из личног искуства уочи да једино онај кога заволимо за нас постаје личност - непоновљиво и бескрајно важно биће,
· моћи да повезује личносно познање са нашим познањем Бога,
· моћи да препозна да нам Христос открива Бога као љубавну заједницу три личности,
· моћи да вреднује своје понашање на основу љубави коју исказује према својим ближњима,
· моћи да уочи да је Црква на Саборима решавала проблеме са којима се сусретала кроз историју,
· знати да је Символ вере установљен на Васељенским саборима,
· умети да интерпретира Символ вере,
· знати да се Символ вере изговара на Крштењу и Литургији,
· моћи да увиди да Црква Светим Тајнама повезује човека са Богом у најважнијим моментима његовог живота (рођење и духовно рођење – Крштење, венчање и Брак, Црквена брига за болесне у јелеосвећењу...),
· моћи да увиди да је Литургија извор и циљ свих Тајни Цркве,
· знати да је Причешће врхунац светотајинског живота,
· моћи да препозна Крштење и Миропомазање као Тајне уласка у Цркву,
· бити подстакнут да на покајање гледа као на промену начина живота,
· моћи да увиди да су брак и монаштво два пута која воде ка Богу,
· моћи да разликује и именује службе у Цркви (епископ, свештеник, ђакон и народ),
· бити подстакнут на учествовање у светотајинском животу Цркве,
· моћи да препозна да култура и писменост Словена имају корен у мисионарској делатности просветитеља равноапостолних Кирила и Методија,
· моћи да објасни просветитељску улогу и значај Светога Саве за српски народ,
· бити подстакнут да доживи српске светитеље као учитеље хришћанских врлина,
· моћи да препозна неговање српских православних обичаја као начин преношења искуства вере и прослављања Бога и светитеља,
· моћи да препозна евхаристијску симболику у елементима Крсне Славе,
· бити подстакнут да прослављање Крсне славе везује за Литургију,
· бити подстакнут да доживи, вреднује и негује богатство и лепоту српске културне баштине.
Осми разред
По завршетку осмог разреда, ученик ће:
· моћи да увиди да је човек икона Божија јер је слободна личност и да је служба човекова да буде спона између Бога и света,
· моћи да увиди да се човек остварује као личност у слободној заједници љубави са другим,
· бити подстакнут да учествује у литургијској заједници,
· моћи да сагледа грех као промашај људског назначења,
· моћи да разликује слободу од самовоље,
· моћи да увиди да човек може бити роб својих лоших особина и навика,
· бити подстакнут да увиди вредност ближњега у сопственом животу,
· моћи да усвоји став да једино кроз љубав човек може превазићи конфликт,
· моћи да вреднује своје поступке на основу Христових заповести о љубави,
· моћи да увиди да је подвиг начин живота у Цркви,
· моћи да објасни кад и како се пости,
· моћи да увиди смисао и значај поста,
· бити подстакнут на пост и молитву као начин служења Богу,
· бити подстакнут да развија хришћанске врлине,
· бити подстакнут да се критички односи према својим поступцима,
· бити подстакнут да чита Житија Светих,
· бити подстакнут да заснује свој однос према Богу на захвалности,
· моћи да увиди да је молитва разговор са Богом,
· бити подстакнут да преиспита и обогати свој молитвени живот,
· моћи да схвати личну молитву као припрему за саборну молитву,
· моћи да објасни значење речи Литургија и Евхаристија,
· моћи да препозна неке од елемената Литургије,
· моћи да увиди да Молитва Господња има литургијску основу,
· моћи да наведе најважније делове храма и препозна њихову богослужбену намену,
· моћи да именује нека богослужења и да зна да постоје покретни и непокретни празници,
· бити подстакнут да активније учествује у богослужењима,
· моћи да објасни да је Бог створио свет са циљем да постане Царство Божије,
· моћи да објасни да Царство Божије у пуноћи наступа по другом Христовом доласку и васкрсењу мртвих,
· моћи да објасни да је Бог створио човека као сарадника на делу спасења,
· моћи да препозна да је Литургија икона Царства Божијег,
· бити подстакнут да активније учествује у Светој Литургији,
· моћи да препозна разлику између православне иконографије и световног сликарства,
· моћи да препозна икону као символ Царства Божијег,
· бити подстакнут да на правилан начин изражава поштовање према хришћанским светињама.